Tego, jak ważna jest przemyślana polityka szkoleniowa, nie trzeba tłumaczyć żadnej nowoczesnej organizacji. Pojawia się jednak pytanie, na co przeznaczać środki zaplanowane na taki cel. Szkolenia otwarte, a może szkolenia zamknięte? Oba typy zajęć mają swoje zalety i zastosowania. Należy zatem wiedzieć, które i kiedy wykorzystać.
Spis treści
Szkolenia otwarte, czyli jakie?
Szkolenia otwarte to takie, które są organizowane przez specjalistów dla wszystkich chętnych i zainteresowanych określoną tematyką lub dla osób z konkretnej grupy zawodowej. Nie są one jednak ograniczone np. do jednej firmy – zapisy na nie mają, zgodnie z nazwą, charakter otwarty.
Warto jednak pamiętać, że to, iż szkolenie ma otwartą formułę, wcale nie oznacza, że można na nie po prostu przyjść. Liczba miejsc jest zawsze ograniczona, a uczestnictwo wymaga wcześniejszego zgłoszenia – najczęściej on-line. Listę ponad 10 tysięcy szkoleń otwartych można znaleźć w portalu https://eventis.pl, co pozwala szybko odnaleźć szkolenie na interesujący nas temat, w dogodnym miejscu i terminie oraz porównać ceny podobnych szkoleń od innych organizatorów.
Tego typu szkolenia mogą dotyczyć różnorodnych zagadnień, zarówno z obszarów „miękkich”, jak i „twardych”. Przekazują wiedzę ogólną lub konkretne informacje dotyczące danej branży. Mogą dotyczyć np. komunikacji interpersonalnej, zmian w prawie podatkowym, sposobu rozliczania czasu pracy kierowcy, wdrażaniu systemu zarządzania jakością lub produkcją… możliwości jest wiele.
Najczęściej szkolenia otwarte są prowadzone w większych grupach, a zatem przyjmują postać prezentacji. Część warsztatowa (jeśli jest uwzględniona w programie) może się odbywać w podgrupach.
Czym są szkolenia zamknięte?
Mianem szkoleń zamkniętych określa się te, które są organizowane dla konkretnego podmiotu. Ich program jest zazwyczaj przygotowywany indywidualnie, w oparciu o potrzeby szkoleniowe danej organizacji oraz jej pracowników i dostosowany do schematu działalności firmy na rynku.
Z uwagi na taką formułę szkolenia zamknięte są elastycznie dopasowane do wymagań organizacji – również czasowo i lokalizacyjnie (często odbywają się w siedzibie firmy lub są połączone z wyjazdem). Dają również szansę na korzystanie z bardziej indywidualnych form pracy trenera z osobami szkolonymi. Inwestycja w nie wiąże się jednak z wyższymi kosztami.
„Szkolenia zamknięte chociaż dopasowane do potrzeb danej firmy czy organizacji są dużo trudniejsze w realizacji. Dobre zbadanie potrzeb szkoleniowych, a następnie ułożenie programu zajęć dostosowanego do danej grupy z reguły okazuje się dużo trudniejszym zadaniem niż się to wydaje.” – mówi Sebastian Nowak, ekspert rynku szkoleniowego z portalu WeLearn.pl.
Jak zatem wybrać? Najlepiej umiejętnie połączyć oba typy szkoleń w przyjętej strategii rozwoju zespołu. Można np. zorganizować zamknięte szkolenia produktowe, jak również warsztaty doskonalące umiejętności miękkie. Szkolenia otwarte mogą zaś być szansą do nabycia podstawowych kompetencji lub zapoznania się z aktualnościami dotyczącymi niszy biznesowej, w której działa organizacja.