Written by 15:23 Przedsiębiorca, Sprzedaż

5 najważniejszych zasad merchandisingu

Aż trudno uwierzyć, jak wielki wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa ma dbałość o właściwą ekspozycję produktów na półce sklepowej. Wysiłek podejmowany w celu jak najlepszego przedstawienia produktu nie polega wyłącznie na ukazaniu jego atrakcyjności wizualnej, lecz na gruntownym zrozumieniu psychologii zachowań konsumentów i wykorzystaniu tej wiedzy w praktyce. Przedstawiamy 5 wskazówek i zasad do stymulowania decyzji zakupowych u klientów, polegających na przemyślanej prezentacji towarów.

Zasada nr 1 – obfitość jest ważna

Merchandising opiera się na subtelnym oddziaływaniu na podświadomość klienta, wzbudzając w nim potrzebę zakupową lub wykorzystując przyzwyczajenia do sterowania wyborem określonych produktów. Układając towary na półce sklepowej, należy pamiętać o zasadzie obfitości. Nie wolno dopuszczać do sytuacji, w której półki „świecą pustkami”. Wpływa to niekorzystnie na wizerunek całego sklepu. Jeśli jakiegoś produktu brakuje, warto przynajmniej przesunąć pozostałe egzemplarze do przodu półki, zrównując je z innymi towarami. Uzupełnienie asortymentu powinno nastąpić tak szybko, jak to możliwe.

Zasada nr 2 – mapa poruszania się klientów po sklepie

Wzrost sprzedaży będzie zauważalny, jeśli klienci poświęcą więcej czasu na zapoznanie się z ekspozycją towarów. Z tego powodu artykuły pierwszej potrzeby należy umieszczać na przeciwległym krańcu sklepu, dając klientom możliwość spojrzenia na pozostały asortyment. Warto tutaj zaznaczyć, że raz ustalony układ poszczególnych działów należy utrzymywać w niezmienionym stanie. Klient, który szuka potrzebnych mu produktów, powinien mieć możliwość znalezienia ich w stałym miejscu.

Merchandising od lat wykorzystuje także tzw. zasadę prawej strony. Klienci wchodzący do sklepu w pierwszej kolejności zwracają uwagę na produkty zlokalizowane na prawo, co warto wykorzystać do ekspozycji asortymentu, który chcemy wcześniej sprzedać.

Zasada nr 3 – porządek i dobra organizacja

Pozytywne wrażenie klienta po odwiedzeniu danego sklepu zależy od czystości i dobrej organizacji przestrzennej. Należy zadbać o widoczne oznakowanie produktów, a także wyraźne przedstawienie ich ceny. Ogromną popularnością cieszą się czytniki cen, w których klient może sprawdzić dowolny towar. Ustawiając towar na półce, pamiętajmy o ułożeniu na wysokości oczu produktów, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. Klienci sięgają bowiem najczęściej po asortyment, który został umieszczony w najwygodniejszym dla nich miejscu.

Zasada nr 4 – wpływanie na zmysły

Aplikując założenia skutecznego merchandisingu, nie zapominajmy o zmysłach węchu, smaku i słuchu. Nastrojowa muzyka przeplatana reklamami określonych produktów czy informacjami o promocjach, pozytywnie wpływa na wyniki sprzedaży. Intensywny zapach pieczywa stymuluje do zakupów na dziale spożywczym, a rozpylenie zapachu kawy winduje sprzedaż w dziale z kawą i herbatą. Dobrym pomysłem okazują się stanowiska, gdzie klient może spróbować wybranych produktów żywnościowych. Próbki zwiększają sprzedaż nie tylko aktualnie promowanego asortymentu, lecz również produktów znajdujących się w pobliżu.

Zasada nr 5 – dostępność i promocje

Umieszczenie produktów przy kasie, a także informowanie o promocjach na łączeniach między działami (połączone z ustawieniem dużej ilości promowanego towaru), generuje ogromne przychody dla sklepu. Klienci lubią otrzymywać informacje o rabatach, mając natychmiastową możliwość włożenia do koszyka produktu po przecenie. Umieszczenie towaru przy kasie wykorzystuje zasadę dostępności. Czas, jaki klienci spędzają na oczekiwaniu w kolejce, służy eksponowaniu ich na produkty o dużym stopniu uniwersalności, mogące się przydać każdemu.

Profesjonalny merchandising w Twoim zasięgu

Skuteczny merchandising obejmuje wiele elementów, które wymagają nieustannej pracy i reagowania na zachowanie klienta detalicznego. Merchandising to obszerna wiedza z wielu dyscyplin – ekonomii, marketingu, technik sprzedaży i psychologii. Profesjonalny merchandising przekłada się na znaczący wzrost sprzedaży, dlatego warto wykorzystać jego potencjał. Eksperci z MerService od kilkunastu lat służą pomocą w zakresie wsparcia sprzedaży, traktując merchandising jako solidny fundament strategii. Więcej informacji o usługach znajdziesz na stronie www.merservice.pl, stanowiącej kompendium wiedzy o skutecznej sprzedaży.

(Visited 180 times, 1 visits today)
Last modified: 15 grudnia 2021
Close