Written by 23:05 Manager, Motywacja

Krytyka w ustach managera – pięć złotych rad

Jaki powinien być dobry manager? Wymagający, wyrozumiały, odpowiedzialny i… konsekwentny. Choć cechy idealnego lidera można wymieniać w nieskończoność, ostatnia z nich jest szczególnie ważna.

Konsekwencja i egzekwowanie obowiązków pozwala na efektywne zarządzanie zespołem ludzi i kierowanie ich pracą. Kiedy manager widzi, że jego pracownik nie zrealizował zleconego zadania, musi zareagować i zastosować krytykę. Choć sytuacja ta nie należy do przyjemnych, a rozmowa z pracownikiem na temat popełnionych błędów nigdy nie jest łatwa, nie można przejść obok zaistniałego problemu obojętnie. Jak zatem zwrócić uwagę drugiej osobie, kiedy robi coś źle?

Mów konkretnie

– pamiętaj o tym, że dany problem ma swój czas i miejsce. Nie mów, że „kiedyś” i „gdzieś” członek Twojego zespołu nie dopilnował terminu. Powinieneś posługiwać się konkretnymi informacjami – ostateczną datą realizacji projektu, nazwiskami osób za niego odpowiedzialnymi czy konsekwencjami, z jakimi będzie musiała zmierzyć się firma. Jeżeli pracownik zapyta Cię o to, co dokładnie zrobił źle, będziesz musiał odpowiedzieć mu na to pytanie i podać argumenty.

Krytykuj zachowania, a nie ludzi

– do tego punktu można jednocześnie dołączyć „nie obrażaj”. Żaden profesjonalista nie pozwoli sobie na wyzwiska skierowane do swoich pracowników. Nawet, jeśli pojawiające się problemy zaczynają powodować negatywną i nerwową atmosferę, staraj się kontrolować swoje emocje. Nie wykrzykuj na innych i nie atakuj ich. Zawsze swojej krytyce poddawaj zachowanie – notoryczne spóźnianie się do pracy, nieterminowość czy nieustanne plotkowanie.

Zapytaj o powód

– jeżeli jesteś pewien, że nie możesz dłużej tolerować postępowania swoich pracowników, zapytaj ich o źródło problemu. Być może jest tak, że niepowodzenie nie jest bezpośrednio zależne od nich samych, a oni boją się do tego przyznać. W tym wypadku dobrze jest wspólnie znaleźć rozwiązanie problemu i zapobiec ponownemu powstawaniu konfliktów. Dzięki temu pracownicy przekonają się, że warto sygnalizować o wszelkich trudnościach o wiele wcześniej.

Rozmawiaj indywidualnie

– nie ma nic gorszego dla pracownika, niż krytyka w obecności wszystkich pracowników lub kolegów z działu. Pod żadnym pozorem nie karć swoich pracowników w obecności osób trzecich. Rozmowa, w której poinformujesz członka zespołu o tym, że nie jesteś zadowolony z jego zachowania powinna odbyć się w odpowiednich warunkach, przede wszystkim w cztery oczy. Ważne jest to, aby szanować swój zespół i nie narażać go na złośliwe żarty czy niechęć kolegów.

Staraj się znaleźć rozwiązanie

– oczywiście nie sam, tylko z pomocą osób poddanych krytyce. Jeżeli niewłaściwe zachowanie ze strony pracownika czy też jego brak zaangażowania w pracę i w konsekwencji stwarzanie sytuacji kryzysowej powtarza się wielokrotnie, zapytaj o pomysł, który pozwoli zaprzestać podobnym zdarzeniom. To pracownikowi powinno zależeć na tym, żeby naprawić swój błąd i udowodnić swoją odpowiedzialność. Wspieraj go i także w tym momencie mów o jego mocnych stronach i sferach, w których go cenisz.

Manager i jego zespół powinni trzymać się zasad, które zostały ustalone na początku współpracy. W momencie, kiedy pracownicy zaczynają je naruszać i zachowywać się w nieodpowiedni sposób, reakcja managera jest konieczna. Odpowiedzialność za pracowników spoczywa na jego barkach, dlatego pilnowanie, by grupa pracowała w dobrej atmosferze i wykonywała swoje obowiązki powinno być kluczowe. Managerowie nie powinni się obawiać, że przez krytykę niepożądanego zachowania przestaną być lubiani. Przeciwnie – wzrośnie ich szacunek i poczucie stabilizacji ze strony pracowników.

Marta Pabisiak

 

(Visited 113 times, 1 visits today)
Last modified: 25 stycznia 2022
Close