Jak rozpocząć sprzedaż online - 10 kroków

Jak rozpocząć sprzedaż online - 10 kroków

Przeczytaj i sprawdź, co powinieneś zrobić, zanim rozpoczniesz biznes online.

Krok 1: Pomysł i nisza

Każdy, kto marzy o rozpoczęciu udanej przygody z ecommerce, musi wiedzieć dokładnie, co chce sprzedawać. Pomysł to wszystko. W dzisiejszych czasach coraz trudniej stworzyć coś, czego wcześniej jeszcze nie wyprodukowano, a to sprawia, że znalezienie niszy to naprawdę ciężkie zadanie. Im bardziej oryginalny produkt, tym większa szansa na odniesienie sukcesu. Postaw na coś nietypowego i wyjątkowego. Co więcej pamiętaj też, że dużo łatwiej będzie Ci się pracowało przy czymś, co Cię interesuje. Łączenie pasji i pracy to jeden z głównych kluczy do sukcesu – na Shoplo mamy dla tego setki przykładów - np. sklep Szyjemy Sukienki czy Mamabu.

Krok 2: Nazwa

Wyobraź sobie, że Lady Gaga posługiwałaby się swoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem – Stefani Germanotta. Odniosłaby taki sam sukces? Wątpliwe. Nazwa produktu (a w tym wypadku produktem jest zarówno wspomniana artystka, jak i to, co Ty będziesz sprzedawać w swoim sklepie) to kluczowy czynnik, jeśli chodzi o komercyjny sukces. Nazwa powinna być krótka, łatwa do wymówienia i szybko zapadająca w pamięć. Dodatkowo, dobrze, aby nie była ograniczająca – tzn. nie zamykała możliwości ewolucji Twojego biznesu. Zobacz, jak powstawały nazwy największych rynkowych gigantów, zainspiruj się i znajdź własną „Lady Gagę”.

Krok 3: Badanie rynku

Mając produkt, warto zastanowić się nad tym, jakie mamy szanse podbić z nim świat ecommerce. W tym celu, dobrze przeprowadzić analizę potencjału rynku.

Zacznij od sprawdzenia, jak często ludzie szukają podobnych do Twoich produktów. Google KeyWords Planner powie Ci, ile jest wyszukiwań w Google dla wskazanych przez Ciebie fraz. Zobaczysz przy tym, jaka jest konkurencja na te słowa – tzn. ilu innych przedsiębiorców reklamuje się na te hasła. To pozwoli Ci w pewnym stopniu ocenić poziom nasycenia rynku.

Następnie zobacz, jak zmienia się zainteresowanie internautów tym produktem na przestrzeni czasu – może produkt jest właśnie u schyłku popularności i nie warto w niego inwestować. Trendy związane z wyszukiwaniem danego produktu zobaczysz w Google Trends. Tam znajdziesz też przewidywania na przyszłość, które także mogą dostarczyć wartościowych informacji.

Kolejny krok to poznanie konkurencji. Zrób research i sprawdź, ile jest sklepów sprzedających podobne produkty. Zwróć uwagę, jak one wyglądają, postaraj się zdobyć informacje na temat tego, ilu mają klientów, poznaj ich ceny oraz zastanów się, jakie zalety względem ich możesz zaproponować.

Krok 4: Oprogramowanie

Tworzenie sklepu internetowego bez odpowiedniej i wyspecjalizowanej wiedzy było do niedawna czasochłonne i niezwykle kosztowne. Obecnie jest inaczej. Opłacenie grafika, i programisty, martwienie się o hosting i złożoność codziennej administracji sklepem – teraz już nie musisz się tym sam zajmować. Dzięki takiej platformie jak Shoplo.com za 99zł miesięcznie otrzymasz gotowy sklep ze wszystkim, czego potrzebujesz, aby skutecznie sprzedawać w sieci. Nie będziesz musiał zajmować się tym, na czym się nie znasz, a Twój portfel nie zostanie przy tym nadwyrężony. Za pomocą kilku kliknięć założysz piękny sklep, a zarządzanie nim z Panelu Sprzedawcy Shoplo będzie dla Ciebie banalnie proste.

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieshoplo.comSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieshoplo.comSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronie

Krok 5: Wersja mobile

Pozwól klientom kupować w dowolnym miejscu i czasie. W czerwcu 2013r. ponad 55% czasu spędzono w sklepach internetowych przy użyciu tabletu lub smartfona, a procent ten z tygodnia na tydzień rośnie i przewiduje się, iż niebawem mcommerce stanie się głównym kanałem sprzedaży. Dlatego, jeżeli chcesz osiągnąć sukces w sprzedaży internetowej, musisz udostępnić swoim klientom możliwość kupowania z poziomu wszelkiego rodzaju urządzeń. Wersja mobilna sklepu – a najlepiej strona przygotowana w technologii RWD (Responsive Web Design) to konieczność. Na szczęście jej przygotowanie nie musi być ani czasochłonne, ani kosztowne, bowiem większość platform w modelu SaaS swoim klientom takie wersje oferuje w cenie abonamentu.

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieshoplo.comSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronieshoplo.comSkontaktuj się z nami za pomocą formularza na tej stronie

Krok 6: Multichannel

Musisz być tam, gdzie jest Twój klient. To oznacza, że Twoje produkty powinny być dostępne nie tylko na Twojej stronie internetowej, ale również w jak największej liczbie innych kanałów sprzedaży. Potencjalny konsument powinien mieć możliwość zakupu poprzez Facebooka, Allegro, eBay, multibrandy czy Etsy. Wystawiając swoje produkty w wielu miejscach jednocześnie możesz nawet kilkukrotnie zwiększyć swoją sprzedaż, a to wcale nie musi być trudne. Przykładowo, na Shoplo.com dzięki gotowym integracjom, jednym kliknięciem dodasz produkty do wybranych kanałów sprzedaży i będziesz mógł prowadzić dla nich wspólny magazyn, zarządzając wszystkim w jednym miejscu. To naprawdę proste. 

Krok 7: Marketing

Mając produkt, nazwę oraz sam sklep internetowy, jesteś o krok od rozpoczęcia sprzedaży w sieci. Musisz jednak podjąć działania, które pozwolą Ci pozyskać klientów do Twojego sklepu. Rozpromowanie ebiznesu często okazuje się dużo cięższe niż mogłoby się to wydawać, dlatego zaplanuj dokładnie, jak zamierzasz zdobyć rozgłos i pierwszych konsumentów. Zastanów się nad stworzeniem bloga (dowiedz się, jak wykorzystać bloga w ecommerce), który zaoferuje cenne treści dla odwiedzających i będzie im regularnie dostarczał przydatnych porad związanych z Twoją branżą. Wykorzystuj e-mail marketing, aby przyciągnąć klientów do Twojego sklepu, wysyłając newslettery, informując o promocjach i specjalnych ofertach. Nie zapominaj także o wykorzystaniu social media w ecommerce. Platformy społecznościowe to potężny kanał przepływu informacji, który ułatwi Ci dotarcie z produktem do klientów w ich „naturalnym” środowisku.

Krok 8: Logistyka

Niestety, sprzedaż nie kończy się w momencie, kiedy klient zakupi Twój produkt na stronie internetowej. Produkt ten trzeba jeszcze dostarczyć. Musisz wziąć pod uwagę koszty logistyczne w Twoim sklepie oraz czas i pieniądze, które pochłoną. Możesz całkowicie sam zajmować się wysyłką, korzystać z usług kurierskich lub w ogóle nie martwić się sprawami logistycznymi. Ta ostatnia opcji brzmi całkiem utopijnie, prawda? Dzięki usłudze fulfillmentu jest ona jednak realna – magazynowanie, pakowanie i wysyłka zamówień są realizowane za Ciebie tak, abyś Ty mógł skupić się w pełni na swoim produkcie. 

Krok 9: Regulamin i aspekty prawne

Każdy sklep internetowy powinien mieć własny regulamin. To nie tylko wymóg prawny, ale także aspekt, który sprawia, że w oczach klientów prezentujesz się jako wiarygodny sprzedawca. W ramach regulaminu powinieneś spełnić swoje podstawowe obowiązki informacyjne wobec konsumentów (m.in. związane z polityką zwrotów, gwarancjami, reklamacjami etc.) oraz podać podstawowe dane związane z Twoim biznesem. To także miejsce, w którym możesz rozwiązać wszelkie wątpliwości klientów oraz pokazać im, że mogą Ci zaufać, ponieważ kierujesz się jasnymi, jawnymi i zrozumiałymi procedurami. 

Krok 10: Cierpliwość

Początki nigdy nie są łatwe. Prowadzenie biznesu to nie sprint. Sklep internetowy to maraton, w którym wykazać się trzeba cierpliwością, konsekwencją oraz umiejętnością planowania. Bądź wytrwały i nie zniechęcaj się łatwo, a z pewnością z czasem zobaczysz efekty.

Autor: Maciej Orłowski, www.shoplo.com