16 Godzin, 2 Dni

grupa max. 14

Zarządzanie konfliktem

więcej terminów () mniej terminów
  • Czego się nauczysz?
    - nauczysz się rozpoznawać otwarte i ukryte źródła konfliktów i zapobiegać ich rozwojowi,
    - opanujesz cykl OAPD -podstawowe narzędzie zarządzania konfliktem w zespole,
    - opracujesz wskaźniki pozwalające szybko dostrzec konflikt w zespole,
    - udoskonalisz umiejętności radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi,
    - wyćwiczysz model rozwiązywania sytuacji konfliktowej,
    - zdiagnozujesz własne umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i preferowany styl działania w konflikcie.
    - opracowanie indywidualnej metody wykorzystania nabytych umiejętności poprzez ZADANIE WDROŻENIOWE,
    - będziesz zarządzał konfliktem poprzez zastosowanie zindywidualizowanych metod,
    - wykorzystasz konflikt do rozwoju siebie i grupy.

  • 1. Czym jest konflikt?
    • typowe symptomy,
    • dynamika i fazy konfliktu,
    • po co nam konflikt?
    • strategie reagowania w sytuacji konfliktowej.
    2. Metody rozwiązywania konfliktów:
    • dyskusje, polemiki,
    • negocjacje,
    • mediacje,
    • arbitraż.
    3. Źródła konfliktów i ich przyczyny pierwotne:
    • zła interpretacja faktów,
    • brak zrozumienia procesów,
    • konflikty w sferze wartości,
    • osobowościowe źródła konfliktów.
    4. Know-how konfliktu w zespole - ćwiczenie „nieefektywny zespół":
    • kiedy dochodzi do konfliktu - konflikt jako element związany z dynamiką grupy,
    • nastawienie wobec konfliktu - milczące założenia,
    • emocje w konflikcie - zniekształcenia w spostrzeganiu sytuacji,
    • natura konfliktu (konflikt „gorący" i „zimny"),
    • skutki niezauważania i zaniechania działania w sytuacji konfliktu,
    • nieefektywne zachowania w sytuacji konfliktowej: ignorowanie, odwlekanie, pokojowe współistnienie, deprecjonowanie, reorientacja, separacja, eskalacja,
    • cykl OAPD - jako główne narzędzie zarządzania konfliktem w zespole: ćwiczenie „lina".
    5. Diagnozowanie własnego stylu rozwiązywania konfliktów - ćwiczenie „4 style rozwiązywania konfliktu".
    6. Analiza sytuacji czyli szukanie źródła konfliktu, case study:
    • źródła konfliktów w zespołach - stawianie hipotez/y i jej weryfikacja,
    • wskazanie „czynników sukcesu" i „czynników porażki" w analizie sytuacji konfliktowej,
    • rozpoznawanie potrzeb osób uwikłanych w konflikt - analiza w oparciu o interesy osób - ćwiczenie „TAO konfliktu".
    7. Kierowanie konfliktem:
    • aktywne i pasywne techniki reagowania na konflikt a postawiony cel,
    • plany działań,
    • warunki brzegowe do pracy z konfliktem,
    • komunikacja w konflikcie.
    8. Plany działań i etapy rozwiązywania sytuacji konfliktowej - ćwiczenie „rada miasta Krakowa":
    • dostrzeganie konfliktu,
    • analiza sytuacji problemowej,
    • tworzenie rozwiązań,
    • ocena pomysłów i rozwiązań.
    9. Model rozwiązywania sytuacji konfliktowej, case study:
    • Faza I - wejście w konflikt,
    • Faza II - określenie interesów i potrzeb stron,
    • Faza II - określenie źródła konfliktu,
    • Faza IV - poszukiwanie rozwiązań,
    • Faza V - osiąganie porozumienia.
    10. Jak przeramować konflikt na okazję do rozwoju jednostki i całego zespołu? Jak stworzyć mechanizmy zapobiegania konfliktom i skutecznego ich rozwiązywania?
    11. Trening prowadzenia rozmowy ukierunkowanej na zmianę sytuacji konfliktowej z wykorzystaniem cyklu OAPD i modelu rozwiązywania sytuacji konfliktowej - informacje zwrotne.
    12. Podsumowanie całości szkolenia:
    • Przegląd zagadnień ćwiczonych w trakcie szkolenia;
    • Technika „most w przyszłość" - jak mogę wykorzystać nowe umiejętności w swojej codziennej pracy? - sesja informacji zwrotnych;
    • Przekazanie zadań wdrożeniowych: indywidualne zadanie wdrożeniowe sformułowane przez każdego z uczestników.

  • TAK

Szkolenia o podobnej tematyce