0 Godzin, 2 Dni

Warsztaty UMOWY DYSTRYBUCYJNE w praktyce

więcej terminów () mniej terminów
  • Wybór optymalnej formy dystrybucji przekłada się na większą sprzedaż Państwa produktów i usług, jednakże największe problemy stwarza napisanie dobrej umowy handlowej, zabezpieczającej Państwa interesy oraz nienapuszającej regulacji prawnych.

    Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w Warsztatach UMOWY DYSTRYBUCYJNE w praktyce, dzięki którym zapoznają się Państwo m.in.:

    • najnowszymi trendami w zakresie dystrybucji, a mianowicie przeanalizujemy:

    - liczne przykłady umów dystrybucyjnych, m.in. ,,umowy lodówkowe”

    - umowy kwestionowane przez UOKiK i dystrybutorów

    - klauzule umowne

    - katalog dozwolonych porozumień cenowych

    - grupy zakupowe i sprzedażowe, wyłączenia grupowe oraz problematykę cen i rabatów

  • 1. Umowy dystrybucyjne w kontekście prawa konkurencji —wprowadzenie
    - formy naruszania prawa konkurencji
    - porozumienia ograniczające konkurencję
    - nadużywanie pozycji dominującej
    - konsekwencje naruszenia przepisów o ochronie konkurencji
    2. Sprzedawcy internetowi kontra dystrybutorzy typu "brick and mortar"
    - wpływ prawa antymonopolowego na wybór optymalnej struktury dystrybucji
    - wpływ rozwoju Internetu na zmiany w prawie i praktyce orzeczniczej
    - pojęcie sprzedaży pasywnej i aktywnej, rola m.in. reklamy internetowej i praktyki web rerouting
    - dystrybucja internetowa a dystrybucja selektywna
    - aspekty cenowe przy równoległej dystrybucji za pośrednictwem internetu i punktów sprzedaży
    - nowe rozporządzenie wspólnotowe o ograniczeniach wertykalnych
    - pytanie o zakres swobody producenta w wyborze systemu dystrybucji
    3. Postępowanie przed Prezesem UOKiK w sprawach stosowania praktyk ograniczających konkurencję
    - charakter postępowania przed Prezesem UOKiK
    - rodzaje postępowań - cechy charakterystyczne
    - postępowanie dowodowe przed Prezesem UOKiK
    - kontrole i przeszukania jako narzędzia postępowania dowodowego
    - dostęp do akt postępowania, ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa i tajemnicy zawodowej
    - kary pieniężne za naruszenie przepisów o ochronie konkurencji - możliwości uniknięcia lub ograniczenia kary
    4. „Opłata półkowa” category management w prawie konkurencji
    - zagrożenia dla konkurencji w związku z opłatami za miejsce na półce w sklepie
    - category management: czy nadużycie pozycji dominującej?
    - wpływ pozycji rynkowej na ocenę ”półkowego” i category management
    - swoboda przedsiębiorców w stosowaniu ”półkowego” i category management
    5. Jak bronić się przed opłatami półkowymi
    - uwarunkowania prawne poboru tych opłat
    - inne opłaty oraz obciążenia zastępcze i równoważne
    - zagrożenia fiskalne dla płacących opłaty
    - sposoby na minimalizację kosztów tworzonych przez opłaty
    6. Klauzule wyłącznościowe w umowach dystrybucyjnych
    - kiedy klauzule wyłącznościowe są dozwolone, a kiedy zakazane
    - omówienie najczęściej stosowanych w praktyce klauzul wyłącznościowych (obowiązek wyłącznego zakupu, zakaz sprzedaży produktów konkurencyjnych, quantity forcing, klauzula angielska)
    - „umowy lodówkowe” —wyłączne korzystanie z wynajmowanego sprzętu
    7. Katalog dozwolonych porozumień cenowych
    - porozumienia cenowe: cena minimalna, maksymalna, sugerowana, co i kiedy jest dozwolone
    - interpretacja postanowień porozumień dotyczących cen w praktyce Prezesa UOKiK
    8. Zapisy dotyczące bonusów i upustów, cen sprzedaży, wyłączności, warunkujące wypłatę premii posprzedażowych
    - uwagi wprowadzające —stosowanie rabatów a ograniczenia wynikające z prawa konkurencji (antymonoplowego)
    - przegląd stosowanych przez dominantów rynkowych systemów rabatowych będących przedmiotem postępowań przed ETS i KE (Michelin NBIM, Hoffman-La Roche, British Airways)
    - dozwolone systemy rabatowe —stanowisko ETS i KE w sprawie stosowania rabatów przez dominantów rynkowych; wnioski z analizy orzeczeń
    9. Grupy zakupowe i sprzedażowe
    - w grupie raźniej. Biznesowe uzasadnienie dla tworzenia grup zakupowych i sprzedażowych
    - w grupie łatwiej —ograniczenia wynikające z przepisów prawa konkurencji
    - inne formy współpracy przedsiębiorców (np. wspólne akcje marketingowe)
    10. Ostatnie orzecznictwo UOKiK w sprawach umów dystrybucyjnych
    - klauzule najczęściej kwestionowane przez UOKiK
    - sprawa „Polifarb” —rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego
    - sprawa „Xella” —przykład jak można uniknąć kary
    - kary nakładane w decyzjach UOKiK w sprawach umów dystrybucyjnych




  • Warsztaty skierowane są do przedstawicieli depertamentu prawnego oraz działu handlowego producentów i dystrybutorów branż:

    - FMCG/Retailing

    - Farmaceutycznej

    - Chemicznej

    - Budowlanej

    - Telekomunikacyjnej

    - Energetycznej

    - Finansowej

Szkolenia o podobnej tematyce