0 Godzin, 2 Dni

Prawne aspekty rekrutacji oraz procesu ocen pracowników

Cena do ustalenia
więcej terminów () mniej terminów
  • Celem szkolenia jest przekazanie i usystematyzowanie wiedzy prawnej, niezbędnej dla sprawnej rekrutacji i prowadzenia ocen. Wiedza „twarda” – z zakresu prawa pracy – jest potrzebna do należytego, profesjonalnego realizowania tych przedsięwzięć, a także konieczna dla zabezpieczenia interesów pracodawcy. Istotne jest też usprawnienie poziomu współpracy z kierownikami różnych szczebli w firmie oraz lepsze zarządzanie pracownikami w sytuacjach trudnych, problematycznych. Celem zajęć jest również pokazanie dobrych praktyk dotyczących procedur rekrutacyjnych i procedur ocen oraz omówienie wzorów i przykładów dokumentów – formularzy, zestawów pytań, regulaminów, instrukcji i raportów.

  • Prawo jako podstawa systemu rekrutacji

    Podstawy rekrutacji – zakres swobody pracodawcy, zakres swobody kandydata na pracownika
    Prawo pracy i pozostałe przepisy
    Normy wewnętrzne organizacji – miejsce i znaczenie rekrutacji w systemie
    Przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu a rekrutacja
    Kryteria merytoryczne i wymagania osobowościowe
    Przygotowanie ogłoszenia o naborze
    Ustalenie zakresu i treści informacji dla kandydatów
    Określenie kryteriów rozmów kwalifikacyjnych, sposobu ich przeprowadzania oraz ewentualnych dodatkowych elementów
    Sprawdzania przydatności kandydatów
    Testy psychologiczne w rekrutacji – kiedy można je stosować
    Określenie terminów i miejsc przeprowadzania rekrutacji
    Zakres informacji żądanej od kandydatów w procesie rekrutacji
    Informacje wymagane od kandydatów – ograniczone przepisami prawa
    Czy dodatkowe dane lub informacje są w jakiejś formie dopuszczalne?
    Pre-employment Screening (weryfikacja informacji przed zatrudnieniem pracownika)
    Jak postępować z kandydatami do pracy – zasady i wytyczne – podsumowanie

    Właściwa procedura rekrutacyjna

    Procedury rekrutacyjne – wprowadzenie do tematu
    Dlaczego powinny być i jak je przygotowywać
    Dobre praktyki europejskie jako wytyczne
    Przykład procedury rekrutacyjnej (3 przykłady dokumentów)
    Zaawansowane formy procedury rekrutacyjnej – przykłady
    Udział kierowników w procesie rekrutacji – zasady
    Podział obowiązków związanych z rekrutacją w firmie
    Przygotowanie narzędzi dla podmiotów zajmujących się rekrutacją
    Zestaw narzędzi – przykłady:
    Formularze do procesu rekrutacji, zestawy pytań rekrutacyjnych
    Ankiety
    Materiały podsumowujące proces rekrutacji
    Proces decyzyjny – zgodność z prawem i racjonalne zasady
    Odpowiedzialność za wyniki rekrutacji
    Ocena rezultatów rekrutacji – wskaźniki, mierniki, raporty
    Powiązanie rekrutacji z innymi rozwiązaniami systemowymi – przykłady

    Normatywne podstawy ocen okresowych

    Możliwości oceny podwładnych – przepisy i orzecznictwo
    Uzasadnienie dla formalnych ocen
    Obowiązek pracownika – poddanie się ocenie okresowej
    Cele “normatywne” ocen okresowych
    10 zasad właściwego systemu ocen
    Ocena jako powód zwolnień lub zmian warunków pracy

    Kryteria ocen – potencjalne źródło sporów

    Dobór kryteriów – kryteria “bezpieczne” dla pracodawcy
    Kryteria kompleksowe, a kryteria dopasowane – zasady opracowania i wyboru
    Zestawienie najczęściej stosowanych kryteriów ocen okresowych w polskich realiach
    Zasady opracowywania/uzgadniania kryteriów

    Procedura/regulamin ocen okresowych

    Konieczny regulamin oceny pracowników
    Przykład regulaminu/procedury ocen okresowych (przykłady z 3 firm/organizacji)
    Procedura odwoławcza – czy jest niezbędna
    Optymalna zawartość procedury odwoławczej
    Formularze, arkusze ocen (przykłady)
    “Idealny” formularz ocen

    Rozmowa oceniająca – element niezbędny czy fakultatywny

    Rozmowa oceniająca – zagrożenia (ewentualne zarzuty dot. mobbingu)
    Pytania w rozmowie oceniającej
    Formalizacja rozmowy oceniającej – wytyczne/ zestawy pytań dodatkowych
    Krytyka i dyscyplinowanie podwładnych w trakcie oceny

    Powiązanie oceny z innymi decyzjami kadrowymi i organizacyjnymi wobec pracowników

    Ocena a uzasadnianie wypowiedzeń
    Analiza rezultatów ocen – wartość informacyjna i wartość formalno-prawna
    Raporty podsumowujące oceny – raport roczny (przykład)
    Inne dokumenty dotyczące procesu/procedury ocen (informacje dla pracowników i dla menedżerów, komunikaty o charakterze normatywnym, dodatkowe instrukcje postępowania – przykłady)

    Podsumowanie zajęć – konsultacje dla uczestników

  • Szkolenie prowadzone jest w formie wykładu ilustrowanego przykładami z praktyki (analiza przypadków, omawianie rozwiązań, metod i narzędzi) + konsultacje z uczestnikami.

  • Kierownicy i pracownicy działów kadr, działów personalnych, działów (zespołów) odpowiadających rekrutację i ocenę pracowników. Menedżerowie nadzorujący w ramach swojej funkcji (personalnej lub innej) obszar rekrutacji i/lub ocen okresowych.

    Szkolenie przydatne w szczególności pracownikom działów personalnych realizującym do tej pory wyłącznie „miękkie” zadania HR, dążących do rozszerzenia wiedzy i zakresu obowiązków.

  • 0 PLN + 23% VAT za szkolenie

  • ----

Szkolenia o podobnej tematyce